«HIV» του Θανάση Τριαρίδη, σε σκηνοθεσία της Δήμητρας Κατσανίκα, στο Θέατρο 104


«HIV» του Θανάση Τριαρίδη, σε σκηνοθεσία της Δήμητρας Κατσανίκα, στο Θέατρο 104 


Το έργο «HIV» του Θανάση Τριαρίδη ανεβαίνει σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία της Δήμητρας Κατσανίκα, για πέντε μόνο παραστάσεις, στη σκηνή του Θεάτρου 104. 


Λίγα λόγια για το έργο:


Ένας θεατρικός μονόλογος της Επίφανι Γκούντμαν, ενός μικρού κοριτσιού που γεννήθηκε στη Νιγηρία, απήχθη και έγινε θύμα trafficking, βρέθηκε σεξουαλική σκλάβα στις πιάτσες της Ευρώπης και αυτοκτόνησε στην Αθήνα το 2013, δέκα μέρες μετά την προώθηση των προσωπικών της στοιχείων καθώς και της φωτογραφίας της στον Τύπο για «να ενημερωθούν οι πελάτες της πως έχει AIDS…» 

Η Επίφανι Γκούντμαν είναι φανταστικό πρόσωπο. Η ιστορία της είναι αληθινή.


Σημείωμα του συγγραφέα:


Έγραψα το «HIV» στην Αντίς Αμπέμπα της Αιθιοπίας στις αρχές του 2017, υπό συνθήκες ιδιαίτερης συναισθηματικής φόρτισης, και θέλοντας να μιλήσω για τα ανυπολόγιστα (σήμερα περισσότερα από 40) εκατομμύρια των γυναικών του καιρού μας που απάγονται για να καταλήξουν μέσω του trafficking σεξουαλικές σκλάβες. Για τη δική μου οπτική όλα αυτά δεν είναι τα εγκλήματα ενός ή εκατό  αρχιδολοφόνων και των εφιαλτικών υπαλλήλων τους (εν προκειμένω: των διαφόρων μεγαλοσυμμοριών του trafficking)· είναι το έγκλημα όλων των κοινωνιών της Δύσης που αναδιέταξαν την καθημερινότητα των πολιτών τους, το παρόν και το μέλλον τους πάνω στη ρημαγμένη σάρκα των σκλαβωμένων γυναικών. Είναι το έγκλημα των προπατόρων μας και των συμπολιτών μας· και, όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, το αίμα των δολοφονημένων, ακρωτηριασμένων,  βασανισμένων, κομματιασμένων, σκλαβωμένων γυναικών του trafficking,  πέφτει πάνω σε εμάς και στα παιδιά μας.

Με άλλα λόγια, πιστεύω πως είμαστε ένοχοι -εγγόνια ενόχων και γεννήτορες ενόχων. Και πως δεν υπάρχει κανένας “Θεός” για να διαχειριστούμε μαζί του, με συμφωνίες και διαθήκες, ετούτη την ενοχή.

Έχω μεγάλη συγκίνηση αλλά και χαρά που το έργο αυτό θα ξαναέρθει στη σκηνή από δύο παλιές μαθήτριές μου (και μάλιστα από τις πιο εμπνευσμένες) στη θεατρική γραφή. Είναι η Δήμητρα Κατσανίκα (ως σκηνοθέτιδα) και η Λίλα Παντελίδου (ως ηθοποιός στη σκηνή). Και περιμένω την παράστασή τους με αδημονία -έχοντας την πίστη πως τα πολύπλευρα ταλέντα τους, το πάθος τους και το ήθος τους μπορούν να ανταμωθούν με τα δάκρυα της Επίφανι Γκούντμαν.

To «HIV» είναι ένα έργο για ένα βιασμένο και δολοφονημένο κορίτσι -και για το όνειρό του που μπορεί να μείνει ζωντανό.

Θανάσης Τριαρίδης, Ιανουάριος 2025


Σκηνοθετικό σημείωμα:


Αφορμή για το θεατρικό έργο «HIV» του Θανάση Τριαρίδη υπήρξε η διαπόμπευση δεκάδων οροθετικών γυναικών στην Ελλάδα το 2012 με τη δημοσιοποίηση των φωτογραφιών και των δεδομένων τους, καθώς και ο εξαναγκασμός τους σε αιματολογικές εξετάσεις «για λόγους δημόσιας υγείας». Μάλιστα, η παράστασή μας συμπίπτει χρονικά, με τη δημοσίευση της απόφασης από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, που δικαιώνει τις γυναίκες αυτές, καταδικάζοντας την Ελλάδα για παραβιάσεις του άρθρου 8 της Ε.Σ.Δ.Α (δικαίωμα σεβασμού της ιδιωτικής ζωής). 

Για μας το subject της παράστασης, που επηρέασε και τη διαδικασία προβών, ήταν οι παράλληλες πορείες, από τη μία της «ηθοποιού», της Λίλας, που κατεβαίνει από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα με μια βαλίτσα όνειρα και υποβάλλεται στις διάφορες δοκιμασίες του «σκηνοθέτη» προκειμένου να της δοθεί μια ευκαιρία και από την άλλη της Επίφανι Γκούντμαν, ενός κοριτσιού από τη Νιγηρία, που την απήγαγαν από το χωριό της και τη φόρτωσαν σε ένα αεροπλάνο για να την πετάξουν στις πιάτσες της Ευρώπης… Ίμπιζα, Μαδρίτη, Ρώμη, Άμστερνταμ…

«Απόψε, λοιπόν, θα σας μιλήσω για την υπόθεση της Επίφανι Γκούντμαν... Είναι η Νιγηριανή πόρνη που αυτοκτόνησε το 2013... Δέκα μέρες πριν κρεμαστεί, της βγάλανε τη φωτογραφία στην τηλεόραση πως είχε AIDS... Για λόγους Δημόσιας Υγείας... Και δέκα μέρες μετά, τη βρήκανε κρεμασμένη... Στο Κατάστημα Προσωρινής Κράτησης... Φυλακή είναι, αλλά έτσι το λένε επίσημα... Κατάστημα...»

Δήμητρα Κατσανίκα


Ταυτότητα της παράστασης:


Βασισμένη στο κείμενο του Θανάση Τριαρίδη 

Σκηνοθεσία - Δραματουργική επεξεργασία: Δήμητρα Κατσανίκα 

Σκηνογραφία - Ενδυματολογία: Αριάνα Νίκου

Επιμέλεια κίνησης - Χορογραφία: Στάθης Τζουβάρας 

Πρωτότυπη μουσική: Κώστας Πανταζής, Χρήστος Ταχτσίδης 

Επιμέλεια αφίσας: Κώστας Πανταζής 

Φωτογραφίες: Κική Μπόιτση, Καλλιρόη Μπελεβώνη 

Υπεύθυνη επικοινωνίας: Νατάσα Παππά  


Ερμηνεύει η ηθοποιός Λίλα Παντελίδου 


Πληροφορίες:


Θέατρο 104 
Ευμολπιδών 41, Γκάζι 118 54 
Χάρτης: https://goo.gl/maps/4u1w1a3X4nzexwkn9 (150μ. από τον σταθμό Μετρό: «Κεραμεικός»)
Τηλέφωνο: 2103455020 
Site: www.104.gr 
Instagram account: www.instagram.com/ekatontessera 
Twitter account: www.twitter.com/theatre104


Από την Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2025, για 5 μόνο παραστάσεις, έως την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2025 (μετά το τέλος της παράστασης θα ακολουθήσει συζήτηση του συγγραφέα Θανάση Τριαρίδη με το κοινό -εκτός από την Παρασκευή 24/01/2025) 


Ημέρα και ώρα παραστάσεων: Παρασκευή στις 21:00 (Δεν επιτρέπεται η είσοδος στην αίθουσα μετά την έναρξη της παράστασης) 


Τιμές εισιτηρίων:

Κανονικό: 12 ευρώ

Μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ, θεατών άνω των 65 ετών): 10 ευρώ

Ατέλεια: 5 ευρώ


Προπώληση εισιτηρίων: www.more.com/gr-el/tickets/theater/h-i-v



Διάρκεια: 60 λεπτά 





Επιμέλεια άρθρου: Πλάτων Σέρρας 










Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

«Βιργιλίου Κάθοδος» της Αφροδίτης Φλώρου, σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Μπουζάνη, στο Θέατρο Ρεκτιφιέ

«ΕνΥδρείο (Κατηγορούμαι)» της Αφροδίτης Φλώρου, σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Μπουζάνη, στο Θέατρο Χώρος

Πρόσκληση για αποστολή βιογραφικών για ηθοποιούς, βοηθό σκηνοθέτη και βοηθό σκηνογράφο από την Εταιρεία Θεάτρου ΠΑΙΚΤΕΣ και τη σκηνοθέτιδα Μαρία Σάββα